Hoe je het overzicht bewaart als projectmanager in ICT

projectmanager

De wereld van ICT is gaat vaak snel en kan soms hard en chaotisch zijn. Een projectmanager ICT is verantwoordelijk voor het organiseren en aansturen van ICT-projecten en moet veel knopen doorhakken. Daarnaast waakt hij of zij over de voortgang deze projecten. Daarom dient de projectmanager het overzicht te bewaren. Maar hoe doet u dat? In deze blog vertellen wij u hoe u als projectmanager in ICT zo goed mogelijk het overzicht bewaart.

Een projectmanager is eindverantwoordelijk voor de realisatie en begeleiding van projecten binnen de ICT. In deze rol zorgt u voor een goede voorbereiding, uitvoering en aflevering van projecten. Daarnaast is het belangrijk dat u het overzicht bewaart.

  1. Plan vooruit

Allereerst is het belangrijk om bij de start van het project vast te stellen wie er bij het project betrokken zijn. Neem van tevoren contact op met de verschillende partijen, wissel ideeën uit en maak alvast een ruwe taakverdeling. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is en heeft u zelf alvast een overzicht van de taakverdeling.

  1. Ken de risico’s

Elk vakgebied kent zo zijn risico’s. Zo ook de ICT. Het is daarom handig om als projectmanager te noteren wat de barrières zijn, valkuilen te inventariseren en natuurlijk op tijd om advies te vragen. 

Alleen dan kunt u zich goed voorbereiden op eventuele problemen. Wanneer u de problemen in kaart heeft gebracht, kunt u het overzicht bewaren van de valkuilen.

  1. Werk effectief en delegeer

Binnen het projectmanagement is effectief werken (bijvoorbeeld met project management software) heel belangrijk. Dat doet u door goed te communiceren. Maak dus gebruik van rapportages, vergaderingen, e-mail, messenger of andere communicatiemiddelen om uw ideeën uit te dragen, beslissingen te nemen en problemen op te lossen. Zorg ervoor dat u door middel van notulen of aantekeningen bijhoudt wat er wordt gecommuniceerd. Zo behoudt u het overzicht. Daarnaast is het belangrijk om te delegeren. Zo blijft iedereen betrokken en voelen alle leden van het projectteam zich (mede)verantwoordelijk voor het succes van het project.

  1. Geef duidelijk leiding

Een van de belangrijkste vaardigheden van een projectmanager spreekt voor zich: leidinggeven. Door goed leiding te geven, weet een projectmanager het project een succes te laten worden. Stel realistische doelen, maar daag het team ook uit en betrek hen bij iedere stap die u maakt. Deel taken uit en maak voor uzelf overzichtelijk wie wat doet. Zo houdt u het overzichtelijk. Zorg er ook voor dat het team gemotiveerd blijft – en bovenal – plezier heeft!