Social selling: Wat is het?
In dit artikel wil ik je graag meenemen in de wereld van social selling. Want wat is dit nu eigenlijk en waarom is dat tegenwoordig zo populair? Ik vertel je naast wat het is ook hoe het werkt, waarom het zo goed werkt en waar het allemaal goed voor is. Lees je mee?
Wat?
Met social selling ga je het proces van onderzoeken, contact leggen en interacties aangaan met je (potentiele) klanten via social media. Je kan dan denken aan de bekende platformen zoals LinkedIn en Facebook. Je kan bijvoorbeeld interessante content schrijven en dit delen met hen. Mar ook in contact zijn met je potentiele klanten en hun berichten te liken en te reageren. Allemaal om de interactie met ze aan te kunnen gaan en je geloofwaardigheid te verbeteren. Op basis van de band die je hebt opgebouwd kan je het verkoopproces starten. Social selling is niet alleen handig voor potentiele klanten maar ook voor bestaande klanten. Ook jij wilt upsellen toch? Dit is in het kort social selling uitgelegd.
Waarom?
Je wilt een duurzame relatie met je klanten aangaan en daar komt social selling om de hoek kijken. Je bent niet alleen aan het zenden via een eenmalige advertentie maar bent actief met een klant bezig door in gesprek e gaan en te discussiëren. Hier ontstaan uiteindelijk de beste relaties uit. Zo weten jullie precies wat je aan elkaar hebt. Je gaat in principe een lange relatie met elkaar aan.
Is dit voor iedereen geschikt?
Zeker! In principe kan je voor ieder bedrijf en markt gaan social sellen. Zeker in deze tijd waarin social media belangrijker is dan ooit. Je hebt binnen een paar klikken contact met je klant zonder dat dit als vervelend ervaren wordt. Maak jij al gebruik van social selling? Deel gerust je ervaringen.